سطح بالای لپتین ممکن است توضیح دهد که چرا COVID-19 برای افراد چاق بسیار خطرناک است

24ژوئیه 2020-هورمونی که متابولیسم بدن و پاسخ سیستم ایمنی بدن را به هم مرتبط می کند ممکن است توضیح دهد که چرا COVID-19 برای افراد چاق بسیار خطرناک است.

پرفسور Rebello، نویسنده اصلی این مقاله ی جدید که ارتباط بین چاقی و کرونا ویروس 2 را بررسی کرده است، گفت: مشکل افراد چاق این است که همیشه غلظت لپتین در خون آنها بالا است، و این می تواند بر پاسخ به عفونت COVID-19 تأثیر گذارد.

هورمون لپتین اشتها و متابولیسم را تنظیم می کند. لپتین همچنین تعداد سلولهای مبارزه کننده با عفونت را تنظیم می کند. لپتین توسط سلولهای چربی و تا حدی توسط بافتهای ریه تولید می شود. هرچه فرد چربی بیشتری داشته باشد، لپتین بیشتری در خون او گردش می کند.

دکتر Rebello گفت: افزایش سطح لپتین توانایی بدن در مقابله با عفونت ها، در ریه ها و جاهای دیگر را مختل می کند. سطح بالای لپتین باعث ایجاد یک حالت التهابی سیستمیک با درجه پایین می شود.

اگر چاق هستید، تعدادی از مشکلات اساسی در بدن شما وجود دارد که مبارزه با عفونت COVID-19 را برای بدنتان دشوارتر می کند. ممکن است تمام بدن شما از جمله ریه های شما ملتهب باشند. پاسخ ایمنی شما به احتمال زیاد دچار مشکل می شود و ظرفیت ریه های شما کاهش می یابد. اضافه شدن ویروس نیز توانایی بدن را برای مقابله با عفونت تضعیف می کند و این امر می تواند توانایی بدن در کنترل التهاب در ریه ها را محدود کند، و شما در حقیقت یک دستورالعمل برای فاجعه را در بدن خود دارید.

توسعه دهندگان واکسن COVID-19 باید وضعیت ایمنی ناشی از چاقی را مانند سن بالا، در نظر بگیرند.

محققان می گویند نقش لپتین در توسعه COVID-19 همراه با پروتئین های ویروسی که سیستم ایمنی بدن افراد چاق را تغییر می دهند باید بررسی گردد. یکی از روشهای بالقوه ی درمان ممکن است دارویی باشد که از پاسخ های التهابی به ویروس جلوگیری کند.

یکی دیگر از تحقیقات بالقوه شامل بررسی چگونگی تاثیر بافت چربی پیش التهابی در افراد چاق در فعال نمودن تعداد کمتری از سلولهای مبارزه کننده با عفونت است و اینکه چرا این سلول ها با سرعت بیشتری می میرند.

منبع:

Rebello, C.J., et al. (2020) Obesity, the most common comorbidity in SARS-CoV-2: is leptin the link?. International Journal of Obesity. doi.org/10.1038/s41366-020-0640-5.

https://www.news-medical.net/news/20200724/Elevated-leptin-levels-may-explain-why-COVID-19-is-so-dangerous-for-people-with-obesity.aspx